De geschiedenis van een logo

We kennen allemaal het Delvaux-logo met het kroontje, maar daarvoor waren er nog enkele andere varianten. Ik geef jullie graag een overzicht van de verschillende logo's, zo kun je ook beter achterhalen uit welke periode jouw vintage parel stamt.

Het prille begin

Ik kocht begin 2024 een preloved Brillant. Dat het een oudje was, was wel duidelijk. Maar toen ik binnenin de tas keek, zag ik een Delvaux-logo dat ik nog niet eerder gezien had. Ik won meer informatie in bij Monique Depla van het handtassenmuseum in Roeselare. Zij wist mij te vertellen dat het om een golden oldie ging, een van de allereerste Brillants uit de periode 1958-1963. Wat een vondst!

Voor 1980

In de jaren 70 bleef Delvaux met het koetslogo werken, maar in plaats van het op een apart lederen strookje te drukken, werd het rechtstreeks in het leder van de tas zelf geprint. En ook de naam Delvaux mocht er voortaan bij staan.

Tussen 1980 en 1989

Zie je onderaan de koets en Delvaux 'Made in Belgium' of 'Made in France' staan? Dan dateert je handtas of portefeuille uit de geweldige jaren '80. Net als ik!

Vanaf 1990

Delvaux veranderde in 1990 zijn logo omdat het Huis zijn visuele identiteit wou moderniseren en zich tegelijk ook sterker wou positioneren als internationaal luxemerk. Niet enkel als Belgisch lederhuis. Het oude logo werd als te ouderwets ervaren, heel wat andere luxemerken begonnen te investeren in een strakkere, tijdloze branding. 

Het nieuwe logo verving de koets door een kroontje en het jaartal 1829 om zo traditie en hedendaags design te combineren. Delvaux wou op die manier ook zijn rol als koninklijke hofleverancier benadrukken, want daar mag het Huis terecht trots op zijn.